OK Linné Elit Ungdom Bredd Veteran
26 november 2013 (Av Henrik Boström)
Krönika: innovation är framtiden
Detta är en krönika om framtiden. Jag går därmed emot själva begreppet krönika, som subjektivt och kronologiskt ska fläta samman dåtiden. Personligen är jag mycket mer intresserad av nutid, trender och framtid. Framförallt av innovationer. Jag tycker det är spännande hur saker kan vända. Som över en natt. Så här kommer en krönika om framtiden. På en punkt är detta en klassisk krönika: det är min syn.
Henrik Boström
Jag kommer att sticka ut lite i denna krönika. Ni känner mig som en glad, beslutskvick och engagerad ordförande. Jag vilar aldrig på hanen och är närvarande. Nu kommer ni även se hur mycket jag drivs av morgondagen.

Om en vecka är det vinterträningspremiär. Det är det riktiga startskottet för 2014. Det är skönt att blicka framåt! Att leva nu och se framåt. Vad bjuder framtiden oss på?

Ryktet blir livsviktigt
För en organisation finns inget viktigare i framtiden än ryktet. Internet är för gemene man ungefär lika gammalt som Linné. Vi blev båda verklighet under 1990-talet. Med Internet kom möjligheten till gränslös kommunikation. Ett nätverk med över två miljarder människor finns nu alltid med oss.

Vad är det som händer när så många människor sitter ihop och kan kommunicera? En sak som händer är att ryktet blir allt viktigare. Du kan googla allt.

Detta har de stora företagen som planerar att överleva framtiden tagit fasta på. Det heter ”net promoter score” (NPS) i deras värd. Googla så får du se vad det är. Linné måste börja tänka på sitt NPS-värde. Men vad betyder detta egentligen? Jo, att makten i framtiden ligger hos oss alla. Tilltalande.

Förändringen går fortare och fortare
Jag var och talade för Attunda OK i helgen. De hade höstmöte och blickade mot 2020. Mycket intressant. Lite generaliserat kan man säga att Attunda är där Linné var 2001. Attunda är en yngre klubb än oss, de har sex år på nacken. Faktum är att de också hunnit lika långt som vi hade på sex år. Slutsatsen är för mig solklar - det tar tid att bygga en stor och stark ideell verksamhet.

Med erfarenheten rikare från deras höstmöte är jag inte förvånad om Attunda, inom en femårsperiod, rubbar dagens balans bland de etablerade Stockholmsklubbarna. Det är lätt att se. De kan göra det snabbare än oss om de vågar släppa det gamla och blicka framåt och följa de trender som samhället så tydligt pekar ut. Tyvärr är det alltid någon som kör devisen ”det var bättre förr”. Det är få uttryck jag är mer less på än det. Den dagen vi har etablerat tidsresor, och då tillbaka i tiden, kanske jag kan ägna det en tanke. Men till dess är jag mer intresserad av var vi står, varför och vart vi är på väg. Vi kan nämligen bara vara säkra på tre saker här i världen: liv, död och ständig förändring. Och idag går förändringen bara fortare och fortare.

Utveckling är förmågan att anpassa sig till förändringen. Framtiden är inte linjär. För att citera Stefan Hyttfors (googla) så är julgrisen som störst, starkast och välmående den 23 december. Det är lätt att tro att det bara gäller just julgrisar. Men det gäller flera. Ta världsbolagen. Det finns en lista vid namn Fortune 1000 (googla) som rankar världens tusen mäktigaste bolag. Är det samma bolag år efter år? Nej, för alla anpassar sig inte. Och takten du behöver anpassa dig i ökar. Det vittnar Fortune 1000-listan om. Mellan 1973-1983 så byttes 35 % av de mäktigaste företagen ut på listan och mellan 1983-1993 så byttes 45 % ut. Takten har sedan ökat än mer, mellan 1993-2003 så byttes 60 % ut. Prognosen för 2003-2013 är att 70 % av alla företagen byts ut.

Och tro inte att vi lever i en isolerad värld inom orienteringssporten. Det finns otaliga exempel på klubbar som kommit och försvunnit även här. Både förr (Almby) och idag (Ulricehamn). Attunda tänker enligt mig helt rätt här. De skyndar långsamt och tänker på helheten. Imponerande.

Länk: Tankeställare om den ständiga förändringen.

Samhällstrender
Vad har vi då för trender i samhället idag? Vi ser fyra metatrender: kommersialisering, individualisering, syns du inte så finns du inte och demografiska förändringar. Nu raljerar jag lite, men de fyra trenderna säger i princip att vi mäter allt i pengar, vi sätter personen före kollektivet, vi är våra egna varumärken/CV:n och vi blir äldre och flyttar in i städerna. Hur knyts detta samman? Jo, med Internet.

Visste ni att Sverige är det land i Europa som just nu har högst urbaniseringstakt? Det går fort nu!

Den viktigaste trenden framöver tror jag blir möjligheten till egna val. Kollektivet kommer helt att dö bort. Inte på det sättet flera av er nu tänker – vi vill tillhöra en helhet, men på ett eget sätt. Alla kommer att odla sin personlighet. Vara sin egen. En klubb som då inte erbjuder massvis med inriktningar, är inte flexibel nog. Se bara på F&S som idag har fler olika typer av pass än jag kan stava till eller ens vet vad det är. Förut fanns det gympa på lätt, medel eller intensiv nivå. Idag finns det så många att ett uppslagsverk krävs för att förstå de alla.

På McDonalds är menyn nu kompletterad med möjligheten att bygga sin egen hamburgare. Tv-tablån är sedan länge död och du kan se alla program när du själv vill. Val, val och åter val. Allt för att möta den enskilda individens behov och önskemål.

Inom orienteringen kommer vi också behöva möta behoven med inriktningar: allt från de små stegen som att kanske införa fria starttider, till att möjliggöra att få se och välja bana i förväg till att helt släppa det fritt och låta alla bygga sin egen bana utifrån en uppsättning utsatta kontroller. Det senare skulle väl om inte annat verkligen vara självvald väg i okänd mark...

Innovation är framtiden
Morgondagens orienteringsklubb är den klubb som rider på marknaden och drar nytta av krafterna som samhället för med sig. Det är inte den klubb som kämpar emot och tycker det var bättre förr. Den senare klubben är inom en tioårsperiod en julgris.

Linné kan vara julgrisen om vi inte tänker och öppnar upp för innovation. Vi måste våga fortsätta utvecklas, skapa och förändra. Vi måste våga möta framtiden med ett öppet sinne. Det är nämligen när man står på toppen som tendensen att inte förändra sig blir allt mer påtaglig. Linné har de senaste åren tagit många bra kliv. Vi har förändrat oss. Mycket.

Linné tänker idag i VAD (uppdragsplan) och i HUR (verksamhetsplaner). Men har vi frågat oss VARFÖR? Jag ger ett exempel på VARFÖR-VAD-HUR så att jag inte tappar er här: VAD kan vara duscharna på en tävling. HUR är genomförandet, där Lars-Erik Hermansson är vår kung. Dessa delar kan vi. Men har vi ställt oss frågan VARFÖR? När den frågan ställs finner vi kärnvärdena i det vi gör. Då förändras våra VAD. Med det inte sagt att vi inte ska ha duschar, bara att frågan VARFÖR är viktig att ställa sig.

Så låt 2014 bli året där vi ger oss tid att tänka efter och där vi frågar oss VARFÖR. Då tror jag vi gör julafton 2014 till en högtid även för grisen. Låt oss fundera, tänka och läsa av vår samtid, utan att lägga värderingar som ”det var bättre förr” i vågskålen, och vi kommer att fortsätta utvecklas. Då kan vi fira med julgrisen varje år från nu.

Väl mött 2014!

Länk: Inspiration i vintermörkret (mycket väl investerad tid).

Länka till den här artikeln med
https://www.oklinne.nu/?page=news&id=3777

Artikeln har visats 4825 gånger

Sök information...

OK Linné i sociala medier



OK Linné Copyright © 2024 OK Linné — www.oklinne.nu
Tallbacksvägen 68, 756 45 Uppsala
Skriv ut